dimarts

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

El tema sobre el que jo vull parlar-vos i que m’interessa molt és l’atenció a la diversitat en tots els aspectes possibles en els que es pot dividir.

Pense que aquest és un tema molt important que s’hauria de tractar molt seriosament a les escoles hui dia.

Hem d’intentar afavorir com a mestres, l’integració escolar i la inclusió social, a més de tractar d'introduir açò en l’organització del centre.

Podem dir com a norma bàsica que l'actuació front als alumnes hi ha d’anar encaminada, d'una manera essensial, a la necessitat de normalitzar totes les diferències que puga haver-hi en un aula, entre els alumnes, o en tota la comunitat educativa i hem de superar tots els obstacles ja siguen de aspecte social, cultural, de necessitats educatives especials, factors dels propis alumnes i qualsevol desigualdat a l’hora de rebre el coneixement.

Però aquesta inclusió de tots els alumnes que tinguen alguna dificualtat, porta que tot un centre tant de manera interna ( professors, personal directiu, alumnes...) i de manera externa amb les familíes i l’entorn del xiquet, s’implique en el procés concienciant-los de la importància que té transmetre aquestos valors d’igualdat als xiquets i, sobretot, l’importància de que tots tinguen les mateixes oportunitats independenment de les seues condicions, rebent una adapatació adequada ; per a que tot açò funcione, pense que tot comença per una atenció personalitzada dels xiquets des un principi, per a poder detectar problemes en ells i anar solucionant-los a poc a poc.Altra part en la qual també ha d'estar inclosa com aspecte important l'atenció a la diversitat hauria de ser el currículum, quant a metodologies específiques, incloent nous objectius i continguts, dissenyant situacions d'ensenyament-aprenentatge... També, tot açò ha d'anar acompanyat d'unes mesures, adaptacions… que ha de realitzar tot el centre, unes mesures que afavorisquen a aquests alumnes, unes adaptacions personalitzades per a cadascun d'ells que les necessite, uns materials especials, aules específiques en alguns casos, especialistes si es necessitaren…una implicació completa per part de tots.

Altre aspecte que ha d'aprofitar el centre, és el de relacionar-se més amb les famílies i sobretot aprofitar l'entorn que li envolta. S'ha d'arribar a un total enteniment amb les famílies en el qual el traspàs d'informació siga bidireccional i en el qual tots arriben a unes conclusions coherents i afavoridores per als xiquets. A l'igual, el centre ha de poder aprofitar qualsevol recurs que es trobe al seu al voltant per a aconseguir la fi de la integració, relacionant-se amb la comunitat que els envolta i traspassant informació amb altres centres amb la finalitat de millorar l'ajuda cap a aqueixos xiquets.

Tot açò, queda molt bé escrit, però el difícil és dur-lo a la pràctica. Hem de lluitar per açò, per que cada vegada haja menys barreres i que cada vegada els xiquets puguen desenvolupar tot el seu potencial no tenint menys possibilitats per tenir qualsevol tipus de necessitat especial, o qualsevol tipus de cultura o aspectes diferents, sinó que açò ha de ser un continu avanç en el qual tots ens sentim iguals i amb les mateixes oportunitats i aconseguint aquest sentiment d'igualtat en els xiquets i entre ells, a més de conscienciar a més persones i que tots pensem en millorar la qualitat d'ensenyament per als nostres alumnes i en definitiva per als nostres xiquets.

5 comentaris:

  • ANA BECERRA JOVER ha dit...

    Com molt be s'ha exposat anteriorment, tots els membres d'un centre educatiu, tenen l'obligació d'investigar, lluitar i portar a la pràctica una educació la més igualitària possible, sense discriminació alguna.
    Per tot açò, han de transmetre als seus alumnes valors com la igualtat, tolerància, respecte, solidaritat... Deixant a banda qualsevol acte discriminatori i perjudicial.
    Doncs, a les aules d'Infantil, concretament ha de ser on més s'ha d'actuar, ja que és principalment, a aquesta etapa, quan els nens assenten les seues bases personals i comencen a desenvolupar-se com a persones. Ergo, és necessari que reben una perfecta educació basada en els valors citats anteriorment.
    Per tant, citar que tant els mestres com els familiars són els resposanbles d'aquesta educació. S'han d'implicar en aquesta tasca i han de controlar tots els movimients o accions que desenvolupen en tot moment, ja que es pot dir, que són l'exemple a seguir per els més menuts.

    Aurora Contreras Fontanillo ha dit...

    Estic totalment d'acord amb tu Laura.
    Crec que és essencial que en l'escola s'integre a tothom. És molt important que l'atenció a la diversitat estiga present, però no simplement amb els xiquets que necessiten un suport perquè no són capaços de seguir el ritme de la classe, sinó també als superdotats, que generalment no reben l'atenció que necessiten.
    I com bé dius tu, Laura, crec que és una tasca de tota la societat en conjunt, no simplement del centre i dels pares implicats.

    Pablo Vilches Santamaría ha dit...

    Molt bon article Laura!
    Totalment d' acord amb tu, crec que a l' escola es necessari aceptar a tots tipus d' alumnes per enriquir-nos i enriquir a la societat que envolta a l'escola.

    Un beset

    ximo ha dit...
    L'autor ha eliminat aquest comentari.
    ximo ha dit...

    Jo també pense que l'atenció a la diversitat és una de les parts més importants de l'escola, però no es dóna tota la importància que es mereix de vegades, però no solament és cosa de l'escola, sinò que també es una tasca dels pares,i dels mateixos alumnes
    Andrea Gómez García.

  • Publica un comentari a l'entrada